Facebook-journalistik: Studerende viser vejen

Næsten alle vores studerende på Journalisthøjskolen er på Facebook, og vi ser flere og flere eksempler på, at Facebook bruges aktivt i den journalistiske proces.

Det er helt elementært at lede efter kilder til historier på Facebook, hvis emnet dyrkes på FB, men mulighederne er selvfølgelig meget større.

Fornylig lykkedes det en af vores studerende at få over 700 medlemmer af en Facebook-gruppe, som hun oprettede i forbindelse med et større projekt, og gruppen viste sig hurtigt at blive lidt af en journalistisk guldgrube. Projektet, der er skabt af Louise Lyck Dreehsen, hedder 6430 Krise og handler om job-krisen i Nordborg.

Forleden, da vi på 7. semester af journalistgrunduddannelsen havde fokus på sociale medier, fangede vi Louise på Skype og lod hende fortælle om projektet (hun befinder sig i øjeblikket i Montreal, Canada, hvor hun er i færd med at tage sidste semester af sin uddannelse på en af Journalisthøjskolens samarbejdspartnere, Concordia University).

Jeg har indarbejdet tre brudstykker af Louises fortælling. Kvaliteten er ikke i top.

Hvis nogen er interesserede: Jeg optager Skype-opkald på min Mac med programmet Call Recorder til 20 USD. Det integrerer sig i Skype. PC-brugere kan for eksempel bruge Easy Voip Recorder også til 20 USD.

Først et par ord om historien: Befolkningen i Nordborg er inddirekte ramt hårdt af finanskrisen. Flere af byens store arbejdspladser er lukkede, og de styrtdykkende huspriser stavnsbinder folk, der gerne ville flytte for at tage et nyt job.

Louise fortæller selv:

Skype, Ã…rhus-Montreal

Svært at finde kilder, men Facebook-gruppen leverede

Screendump af Facebook-gruppen 6430 Krise. Klik på billedet for at gå til gruppen.

Det var ikke nemt at finde kilder til projektet, selvom der ikke var noget kontroversielt i historien. Bibliotekarerne på det lokale bibliotek var meget behjælpelige og skaffede de første kontakter, men det var Facebook-gruppen, som Louise selv startede, der virkelig leverede:

Louise Lyck Dreehsen: Jeg jagtede en kilde, der havde et hus til salg.

Næste gang: Jeg vil inddrage Facebook tidligere i min proces

Da vi spurgte Louise, om der er noget, hun vil gøre anderledes næste gang, sagde hun straks, at det ville have styrket hendes historie, hvis hun havde oprettet gruppen tidligere i arbejdsprocessen.

Louise: Jeg kunne have fået en større spredning i mine kilder:

Det falder meget godt i tråd med linien i undervisningen på 7. semester, hvor vi lægger vægt på, at brugen af sociale medier ikke bare handler om at fiske efter kilder og cases, som passer ind i journalistens færdigbearbejdede og selvvalgte vinkel (a propos Dorte Tofts gode råd).

Hvis vi som journalister tør åbne op for at inddrage andre tidligt i vores arbejdsproces, kan der være meget at hente i forhold til at få skærpet vinkel og måske endda blive klogere af dialogen 🙂

Jeg hører meget gerne kommentarer til Louises succeshistorie. Hvad er for eksempel levetiden på sådan en Facebook-gruppe? Er vi som journalister forpligtet til at køre sådan en gruppe videre? Eller er der en pæn måde at forlade gruppen på?

PS: Der er en opfølgning på trapperne om Facebook-journalistik. Et referat af en session vi havde samme dag med TV 2 NETs Facebook-redaktør Ricki Melchior.

2 thoughts on “Facebook-journalistik: Studerende viser vejen”

  1. Utroligt spændende eksempel, livsbekræftende med en præcis og relevant brug af sociale medier til et levende og idealistisk journalistisk projekt. Folk kender jo hinanden i nærområdet, og de er motiverede for at deltage, hvis de får en invite..

    Jeg kunne godt tænke mig at vide, om Louise selv kommer fre Nordborg? Det går jeg næsten ud fra, siden gruppen har fået så forholdsvis mange medlemmer.

Comments are closed.