Dorte Toft: Gode råd om sociale medier

Jeg lovede at supplere indlægget om blogjournalistik med nogle af de gode råd Dorte Toft kom med i sit oplæg i fredags. Her er de:

Når journalister begiver sig ud i sociale medier på fagligt ærinde:

  • Det er som i en køkkenhave (eller som med ægteskab og sex!): Der skal sÃ¥s, før der kan høstes (du skal opbygge relationer).
  • Der skal sÃ¥s i god tid, før der kan høstes (altsÃ¥ ikke noget med at spørge ind i et forum efter guldhistorier to timer før deadline).
  • Der skal vandes løbende (du skal demonstrere en vedholdende tilstedeværelse).
  • Der skal gødes pÃ¥ forskellig vis (du mÃ¥ bidrage behørigt med indblik i dit arbejde og dine planer.
  • Ukrudtet skal fjernes.
  • Man kan ikke bare melde sig ud en stund

Sociale mediers fordele for journalistikken

Her er blot nogle highlights fra en længere snak om, hvad der er at vinde for journalisten, der konsekvent dyrker dialogen med sine læsere:

  • Færre skamredne kilder.
  • Flere øjne pÃ¥ mulige vinkler
  • Flere researchkræfter
  • Hurtigere korrektion af fejl
  • Et slutresultat med høj troværdighed (der har været flere øjne pÃ¥ materialet).

Dorte Tofts redskabskasse som succesblogger:

  • Jeg opererer som erhvervsjournalist, altsÃ¥ er professionel pÃ¥ bloggen.
  • Jeg har 40 Ã¥rs it-viden.
  • Jeg har et stort gammelt kildenet.
  • Jeg kombinerer bloggen med en klumme i avisen og udnytter samspilsmulighederne, hvor bloggen udgør brækjernet.
  • Jeg bruger twitter til at spørge mine followers. Og jeg sørger for at give igen (vær pÃ¥passelig med at bruge Twitter som markedsføring, hver gang man har skrevet noget pÃ¥ bloggen, dvs. pas pÃ¥ med diverse rss-autosetup).
  • Jeg bruger Google Alerts (de er dog ikke alt for effektive), Facebook (genialt til at opspore mailadresser) og holder øje med gode videoer pÃ¥ YouTube.
  • Muligheden for at have tre gratis søgeord opsat pÃ¥ Overskrift.dk sparer mig for en masse overvÃ¥gningsarbejde.