Facebook-redaktør på TV 2 tjener penge hjem til firmaet

30-årige Ricki Melchior er redaktør for sociale medier på TV 2 NET. Efter eget udsagn er det en jobfunktion, han er endt i lidt tilfældigt.

– Jeg var sÃ¥ meget pÃ¥ Facebook i arbejdstiden, at min chef synes, vi lige sÃ¥ godt kunne formalisere det, indledte Ricki Melchior med et smil, da han besøgte Journalisthøjskolen torsdag den 18. februar 2010.

Selvom det måske ikke helt holder, så fortæller Ricki Melchior, at det at få organiseret TV 2s indsats og tilstedeværelse på de sociale medier har været, og er stadig, en læreprocess, som TV 2 er gået ind i uden noget præcist billede af udkommet.

– Vores aktivitet pÃ¥ sociale medier var i starten præget af meget autonomi. Det har taget tid at fÃ¥ spredt viden i sÃ¥ stort hus og blandt produktionsselskaberne om, at jeg har den opgave, og at jeg kan hjælpe med at organisere og ideudvikle. Men idag er det sÃ¥dan, at alle initiativer pÃ¥ sociale medieplatforme i princippet skal forbi mig, fortæller Ricki.

TV 2 tjener penge på Facebook-satsning

I kontante kroner er det ikke store summer, den målrettede Facebook-satsning henter hjem. Men antallet af referrals, trafik til TV2.dk fra Facebook, er steget markant i det år, man har arbejdet målrettet med området.

– PÃ¥ et Ã¥r er vi gÃ¥et fra noget, der lÃ¥ i omegnen af 35.000 mÃ¥nedlige referrals fra Facebook, til nu hvor vi januar havde 135.000 referrals fra FB, og trafikken ser ud til at være støt stigende. Hver besøgende fra Facebook ser næsten altid flere sider pÃ¥ tv2-portalen, sÃ¥ det genererer bannerindtægter.

Hvorfor skal TV 2 være på Facebook?

– For TV 2 skal der være en kommerciel gulerod. Vi har ikke ressourcer til at gÃ¥ efter brugerne pÃ¥ Facebook, hvis ikke forventningen er, at det kan skabe indtægter. Men hvis vi gør det rigtigt, kan sagtens samtidig være sjovt og nyttigt for alle parter, siger Ricki Melchior.

Han fremhæver Facebook-siden for programmet Live fra Bremen – et program der er OK modtager af seerne, men ikke ligefrem er braget igennem hos anmelderne. PÃ¥ Facebook fungerer Live fra Bremen til gengæld overordentligt godt.

РDet er fedt at lave en update p̴ den side, og s̴ er der 250 kommentarer et kvarter efter.

Live fra Bremen er et eksempel på et program, hvor TV 2 har fravalgt at lave en traditionelt programsite i TV2.dk-universet, men udelukkende har en Facebook-side. Ricki Melchior fortæller, at man derved ganske vist går glip af bannervisningsindtægter på TV2.dk, men at de mere end 50.000 fans på Facebook også har en værdi, selvom ingen rigtig ved, hvordan man skal gøre det op.

– Vi mangler stadig at kunne sætte en værdi pÃ¥ en Facebook-follower og en Twitter-follower. Der er vi ikke endnu. Men vi er glade for interaktionen med brugerne, og vi kan da ogsÃ¥ generere indtægt ved for eksempel en gang om ugen at tease pÃ¥ Facebook for noget indhold om programmet, som vores programafdeling har lagt pÃ¥ tv2.dk. Det genererer sidehenvisninger og bannerindtægt.

Skæv Bubber på Youtube var en øjenåbner

Der har været mere end 310.000 visninger pÃ¥ denne scene fra optagelserne til programmet Danmark ifølge Bubber – pÃ¥ besøg i Thylejren.

Ricki fortæller:
– Efter den virale spredning af Bubber-klippet og al den hype det medførte forud for programmet, kom der virkelig fokus pÃ¥ markedsføringsværdien af indhold, der hitter i sociale medier. Idag er det sÃ¥dan, at produktionsselskaber opfordres til at holde et vÃ¥gent øje med potentielle YouTube-moments, fortæller Ricki Melchior, der dog personlig er skeptisk overfor, om det kan lade sig gøre at sætte den type succes i sociale medier pÃ¥ formel.

– Brugerne har idag en enormt veludviklet sans for, hvornÃ¥r professionelle aktører anstrenger sig for at være virale og morsomme, og tit slÃ¥r det ikke igennem.

NÃ¥r vi har lavet fejl, skal vi sige UNDSKYLD

Forleden, da en dansker omkom i Norge i en skiulykke, skete der en linkfejl på TV2.dk. Forsidehenvisningen til historien om den tragiske ulykke linkede ved en fejl til en opskrift på gule ærter, og det reagerede folk straks på via Twitter.

Ricki sidder med to skærme foran sig og det hører til hans job at overvåge de diskussionen om TV 2 i de sociale medier. Hvis der sker fejl, rykker han ud og undskylder og informerer, hvad han også gjorde i dette tilfælde.

En af de sager han helst havde været foruden, var den kluntede TV2-wikigate sidste år, hvor han også så det som sin mission at forsøge at afbøde den badwill, sagen førte med sig i de sociale medier.

– Det var en alvorlig brøler, og jeg ville da ønske, at de havde taget fat i mig, inden de bragte indslaget.

Youtube tvinger os til at respektere et globalt normsæt

TV2.dk’s CMS-system er ikke pt. særlig gearet til at embedde TV2-indhold i sociale medier. Det er en af Ã¥rsagerne til, at TV 2 har lavet en Youtube-kanal ogsÃ¥ – hvilket har givet nogle uforudsete udfordringer.

– Vi havde for eksempel lagt et klip ud fra programmet Stjernerne pÃ¥ Slottet, hvor deltagerne lavede croquis-tegninger af en model. Meget uskyldigt, men det blev alligevel censureret uden varsel af YouTube-folkene. Hvad vi ikke havde regnet med var, at Live fra Bremens nøgendragter ogsÃ¥ førte til en censurering! Nu stÃ¥r vi i den situation, at hele kanalen bliver suspenderet, hvis vi fÃ¥r en tredje censurering, sÃ¥ jeg er enormt pÃ¥passelig med, hvad vi lægger ud.

– Her mÃ¥ vi konstatere, at pÃ¥ nettet kan vi ikke bare forlade os pÃ¥ danske normer. Vi skal leve op til et globalt normsæt ogsÃ¥, siger Ricki Melchior, der altsÃ¥ besøgte journalistgrunduddannelsens 7. semester i sidste uge.