Nyt: Eyetracking på DMJX

Så har vi (DMJX) fået leveret eyetrackudstyr for mere end 200.000 kroner. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har besluttet, at gøre det til et indsatsområde, og der er etableret en eyetrackgruppe på tværs af organisationen, som jeg er så heldig at være med i.

Foran os står nu arbejdet med at lære teknik og metoder, så vi kan begynde at levere viden om brugeradfærd i form af undersøgelser, eksperimenter og forskning.

Selve udstyret er forbavsende kompakt. Vi har valgt leverandøren SMI, en tysk specialistvirksomhed, som har mange kunder i det akademiske miljø omkring eyetracking. Deres repræsentant var i København i går for at levere og introducere grejet.

PÃ¥ billedet ses laptoppen, der afvikler den tilhørende software, og lige ved siden af stÃ¥r skærmen, som testpersonen kigger pÃ¥. Selve eyetrack-modulet sidder monteret under monitoren. Det kan tages af og placeres under et almindeligt tv-apparat, en storskærm eller en opstilling med en mobiltelefon, hvis man vil teste i andre miljøer. Læg mærke til de to infrarøde lyskilder, som registrerer øjnenes fokuspunkt. Vi har i øvrigt ogsÃ¥ købt en “hjelm”, som testpersoner kan tage pÃ¥, som gør det muligt at eyetracke uafhængigt af laboratorimiljøet, for eksempel pÃ¥ en shoppingtur.

En lidt rå videooptagelse fra gårsdagens introduktion til udstyret:

Holdet bag DMJX eyetracking

Selv er jeg novice i forhold til at udføre eyetrackmÃ¥linger, sÃ¥ jeg skal i gang med at lære det næste Ã¥r. Heldigvis har vi erfarne personer i organisationen, der har arbejdet med eyetracking i flere Ã¥r – ført an af Niels Heie, Karsten Vestergaard og Stig Møller Hansen fra Mediehøjskolens NilpeterLab. Iøvrigt er eyetrackprojektet for mig personligt den første konkrete oplevelse af, at vi i den fusionerede organisation med UPDATE, Mediehøjskolen og Journalisthøjskolen i fællesskab kan løfte større opgaver, end vi kunne før fusionen. Det er sjovt og inspirerende og giver et frisk pust i arbejdshverdagen.

Eyetrackgruppen består foreløbig af Karen Tambo og Peter From Jacobsen fra UPDATE, undertegnede og forskningschef Lars Holmgaard Christensen fra Journalisthøjskolen samt vores tre førnævnte kolleger fra Mediehøjskolen.

Fokus på multimediesamspil i onlinemedier

Vi kommer til at arbejde i forskellige retninger med eyetracking. Mit mål er dels at få det indarbejdet i undervisningen for onlinespecialisterne sammen med kollega Nils Mulvad, dels at producere rapporter om brugeradfærd med jævne mellemrum. To ting jeg brænder efter at komme i gang med undersøge er brugernes forhold til placering af links i webtekster samt forskellige modeller for samspil mellem flermedielt indhold i webtekster og e-magasiner.

Når først vi kommer i gang, dukker der andre emner op, og vi vil selvfølgelig starte en blog om arbejdet og åbne op for dialog om muligheder og metoder.

LINKS:
UPDATEs temaside om eyetracking
3F eyetrack-projektet (UPDATE)
Mediehøjskolens temaside om eyetracking med links til artikler.

2 thoughts on “Nyt: Eyetracking på DMJX”

  1. Fedt 🙂

    Også super, som du skriver, at de tre dele af DMJX endeligt viser, at de er stærkere sammen – kan få 2+2 til at blive 5.

    Jeg glæder mig meget til at høre om jeres fund. Lov mig, at I formidler løbende og ikke kun, når et projekt er færdigt. Sådan er jo nettet – det udkommer hele tiden.

    Best of luck *thumbs up*

    /Kenneth

Comments are closed.