Facebook igen: Konkurrenterne kommer

Facebook sidder på mere end 15 procent af al den tid, danskerne bruger på at surfe. Det er større end Google, og det bekræfter ens fornemmelse af total FB-webdominans. Men vi er nødt til at minde hinanden om, hvad tallene også betyder.

Først lige en kildeangivelse: Jeg så tallet i en DONA-diskussion, hvor et af maillistens medlemmer, Helle Baagø, efterlyste pålidelig statistik over FB-brug i Danmark, og hvor FDIMs tidligere formand Jon Lund svarede:

Den absolut mest troværdige statistik for hvor mange der bruger Facebook i Danmark kommer fra FDIM og Gemius. (Disclaimer: jeg er tidligere direktør for FDIM, og var personligt med til at vælge Gemius som det analyseinstitut, der skulle lave målingerne.)
Iflg. dem var der 2.513.815 personer over 15 år der i løbet af marts måned (de nyeste tal) besøgte facebook.com eller facebook.dk mindst een gang. Disse personer foretog ialt 67.187.402 besøg på sitet, så ialt 1.895.546.702 (altså næsten 2 mia) sider. Det brugte de tilsammen 22.901.698 timer på.
Det svarer til at Facebook alene stÃ¥r for over 15 procent af den tid danskerne overhovedet bruger pÃ¥ at surfe. Det er ca. det samme som der bruges pÃ¥ samtlige “medie-sites” tilsammen sidst jeg sÃ¥ efter. Selv Google, der ellers har siddet ubestridt pÃ¥ tronen i flere Ã¥r, lægger ikke beslag pÃ¥ nær sÃ¥ mange timer.

Facebook skal nok få kamp til stregen

Måske er det selvindlysende, men jeg synes, tallene understreger en vigtig pointe, som godt kan gå tabt i den generelle underkastelse over Facebooks nærmest skræmmende success:

Tallene dokumenterer ikke, at vi elsker Facebook, men at vi elsker social interaktion. Det gør mennesker. Og Facebook har nydt godt af denne grundlæggende menneskelige trang på en global skala ved at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt med det rigtige produkt.

EfterhÃ¥nden som flere aktørerer i det digitale lag supplerer eller erstatter det traditionelle kommunikationsmønster (“jeg er afsender, og du er modtager”) med værktøjer til social interaktion, sÃ¥ vil det som Facebook kan blomstre bÃ¥de i vores digitale fritid og i vores professionelle digitale liv. Uendeligt mange traditionelle informationstekster, mødereferater og instruktioner vil blive mere og mere ligegyldige, efterhÃ¥nden som vi fÃ¥r mulighed for at benytte profiler og aktivitets-strømme i alle vores digitale redskaber.

De fleste af os synes, det er trygt/sjovt/nyttigt at være sammen med andre, hvor end vi færdes. Det er “forretningshemmelighed”, som Facebook ikke i længden kan have i fred for seriøs konkurrence. Et gæt fra min side: FB bliver ikke væltet af podiet af een ny stor spiller (Google, Apple, Microsoft osv.), men af tusinder af gamle og nye spillere, der stille og roligt fÃ¥r lært sig FBs trick i de kommende Ã¥r.

6 thoughts on “Facebook igen: Konkurrenterne kommer”

  1. Det er altid rart med nogle tal, som kan kaste en form for lys over, hvordan vi opfører os på nettet.

    Der er dog én ting især, jeg altid kommer til at tænke på. Hvordan forholder tidsmålingen sig til at have et faneblad åbent?

    Tæller tiden konstant, når man har det åbent, eller hvordan fungerer det?

    Jeg ved godt, at målemetoden vel er lige for alle, men det har altid undret mig.

  2. Hej Martin og Kristian,

    Kristian tippede mig om dit spørgsmål, Martin. Her er svaret:

    Tidsmålingen hos Gemius foregår ved at måle hvor lang tid der går fra den første sidevisning du laver når du besøger et site til den sidste sidevisning du laver under besøget.

    Det betyder at hvis du kun ser en side, og derefter surfer videre, ja så tæller tiden slet ikke. Den bliver simpelthen sat til nul.

    Omvendt: hvis du ser een side på et site, og så laver noget andet (f.eks. fordi du har siden åbent i et faneblad, og derefter surfer videre i et andet faneblad), og så kommer tilbage til det første site efter f.eks. tyve minutter og klikker igen på sitet og ser en ny side, ja så tæller det som om du har brugt tyve minutter på sitet. Hvis der går mere end en halv time mellem to sidevisninger, timer målingen dog ud, og starter forfra.

    mvh

    Jon

  3. Hej Jon og Kristian.

    Tak for det meget hurtige og fyldestgørende svar, det er fornemt.

    Ligesom f.eks. Gmail er Facebook også et faneblad, der ofte er åbent mange timer ad gangen på min computer. Nu sætter det jo tanker i gang om, hvorvidt man egentlig selv holder fingrene fra siden i mere end en halv time ad gangen.

    Jeg kunne forestille mig, at tidsmålingen kunne nå at få logget en rum tid i løbet af en normal dag.

    Mvh.

    Martin Ove

  4. På en mere substantiel note, som man siger: Vi er ikke alle sammen lige sociale. Et spadestik dybere i tallene viser, at selvom der kun er lidt flere kvinder end mænd på Facebook, så bruger kvinderne uhæmmet meget mere tid på at statusopdatere og gøre ved. Faktisk næsten dobbelt så meget tid som mænd. Hvor den gennemsnitlige voksne danske kvinde bruger 11,5 time om måneden (altså over 20 minutter om dagen) bruger mændende kun 6 timer og et kvarter.

    Til gengæld er mænd mere til nyheder.

    Substans overfor Netværk? Føde overfor yngelpleje? Kommer stenalderen igen? Tjek min undersøgelse fra i efteråret (men tallene ovenfor er fra marts 2010, så det holder stadig). Se mere her: http://jon-lund.com/main/war-of-the-gender-reborn
    .-= Jon Lund´s seneste blog ..The Internet matures – and stops growing =-.

  5. Martin: Et skarpt spørgsmål. Jon: To svar som vi blev klogere af (jeg gjorde i hvert fald). Tak begge.

Comments are closed.