Facebook har det for nemt

Mads Kristensen spørger pÃ¥ sin blog, om der er plads til nye sociale medier/andre mÃ¥der at være social pÃ¥ i forhold til Facebook. Eller om det i kommerciel sammenhæng er “game over”.

Det rammer lige ind i en af mine kæpheste. Nej, jeg tror i den grad ikke, at det er game over. Der ER plads i vores digitale liv til andre sociale netværk end Facebook. I Danmark ligger der for eksempel et stort uopdyrket potentiale i at skabe et gør-det-selv medie med en social netværksdimension for landsbyer, klubber, interessefællesskaber og foreninger.

Præcis som det er lykkes A-pressen i Norge med Origo.no, hvor mennesker mødes i “zoner” og deles om nyheder, billeder, videoer, forums og chat (en zone kan være enten geografisk defineret eller interesse afgrænset).

Berlingske Medier forsøger i øjeblikket noget lignende med Dinby.dk, men fejler fælt, hvis man ser pÃ¥, hvor fÃ¥ brugere der er i Dinby.dk’s “lokalafdelinger”. Kan Ã¥rsagen være de unødvendigt aggressive kommercielle krav til eventuelle brugere? Se bare her, hvad man mÃ¥ acceptere for at blive bruger pÃ¥ Dinby.dk:

Du accepterer med dette, at Dinby.dk og Berlingske Media må kontakte dig via e-post (e-mail, sms, mms, videobeskeder mv.) med tilbud på aviser, magasiner og aktiviteter, konkurrencer og events, både online og på tryk.

Hvem har lyst til at Ã¥bne sine postkasser for Berlingske Medier bare for at “fÃ¥ lov til” at levere gratis brugergenereret indhold til et medie, der ser ud som om det først og fremmest er skabt som salgsplatform for en mediekoncern?

NÃ¥, det var et sidespor. Der ser heller ikke ud som om, Dinby.dk gÃ¥r mÃ¥lrettet efter at skabe et socialt univers mellem brugerne, og det er synd, for det er der brugere til ude omkring i lokal- og interessedanmark. Ja, der skyder ganske vist Facebook-grupper op hvert sekund, men de fleste grupper pÃ¥ FB dør hurtigt igen. MÃ¥ske fordi der er for lidt “pÃ¥ hylderne” i Facebook i form af supplerende indhold og funktionalitet som kunne fastholde en gruppes relevans?

Jeg tror, at man kunne efterligne Origo-modellen og skabe interessante alternativer til Facebook i Danmark ved at kombinere FBs sociale redskaber med relevant (niche)indhold.

Og så kan man jo meget behændigt bruge FBs kolossale succes og udbredelse som døråbner til sit eget sociale netværk. Der ligger klart en barriere i at få brugerne til at melde sig ind i et nyt netværk, men så kan man jo lade dem anvende deres Facebook ID, så selve registreringsprocessen til det nye netværk bliver så nem som muligt.

Ladygaga.com er frontrunner pÃ¥ “third party login” bølgen. 89% af Lady Gagas netbrugere har ladet sig registrere med deres FB, Twitter eller MySpace-profil, fordi det er nemt og bekvemt. En statistik der godt kan gÃ¥ hen og danne skole..
(Prøv at klikke pÃ¥ “sign up” pÃ¥ denne ladygaga.com-side og se hvor mange net ID muligheder brugerne præsenteres for. Det er nemt at blive medlem).

Lukkede sociale netværk – en uudnyttet kommunikationsmodel

Jeg havde for nogle måneder siden en opgave med at etablere et lukket socialt netværk a la Facebook for en kunde, der skulle bruge en uformel kommunikationsplatform i en professionel sammenhæng. Jeg brugte en betalingsversion af SocialGo.com, som er nem at sætte op og som har en OK platform. Netværket blomstrer virkelig idag, og det bekræfter mig i at hvor folk finder det relevant, så er de mere end villige til at bruge tid på andre relationsskabende netværk end FB.

PÃ¥ Danmarks Medie- og Journalisthøjskole skal vi ogsÃ¥ i gang med at eksperimentere med et socialt netværk/indholdsnetværk, som ikke er Facebook. Vi bygger det op i WordPress Multi User og Buddypress – det kommer til at minde lidt om New York City Universitys Academic Commons netværk, der er bygget pÃ¥ samme platform. Det bliver interessant at se, om vi kan konkurrere med FB pÃ¥ den front – jeg tror pÃ¥ det! Mere følger om den sag 🙂

3 thoughts on “Facebook har det for nemt”

  1. Hei Kristian,
    så hyggelig at du nevner Origo/A-pressen! Jeg er helt enig med deg at Facebook savner konkurranse, og ikke minst er det mange begrensinger og komplikasjoner når medier skal bruke Facebook som en forlenget del av sin distribusjonsplattform.

    Følg med i Origo-bloggen http://blogg.origo.no/, hvor vi skriver om nettkultur i bred forstand (åpne data, nettvett, nettleksikon, delekultur, etc) og mer spesifikt om Origo og hvordan media, lokalsamfunnet, organisasjoner, politikere, bedrifter etc bruker våre verktøyer. Ta gjerne kontakt med meg dersom noen lurer på noe om Origo og A-pressen.
    .-= Bente Kalsnes´s seneste blog ..Norsk leksikon på nett =-.

  2. Mange tak for kommentaren, Bente. Jeg kommer af og til forbi jeres blog, men jeg skal vist have den ind i mine feeds. Det kunne være spændende måske at få besøg af jer her på Journalisthøjskolen på et tidspunkt 🙂

Comments are closed.