Intro til onlinejournalistik, pensum

Underviser: Journalist, lektor og faglig leder for nye medier, Kristian Strøbech, samt gæster.
Periode: Mandag den 21. februar – fredag den 25. februar, 2011.
Der er mødepligt til undervisningen.
Detaljeret program ligger nederst i denne beskrivelse.

Forløbet består af disse elementer:

Professionel brug af sociale medier
Intro: Journalister og fotojournalister har alle dage skulle færdes blandt mennesker for at udføre deres job. I dag indebærer det også at færdes professionelt i sociale medier. Dette undervisningselement sigter dels på at give en række praktiske færdigheder specielt målrettet mediefolk, dels giver forelæsningerne samt de udleverede tekster indsigt i de sociale mediers vilkår og virkemåde.

Undervisningsform:
Forelæsning: Bag om sociale mediers virkemåder. KS.
Forelæsning: Professionel mediebrug af Facebook og Twitter. KS.
Forelæsning: Facebook i nyhedsstrømmen. Forskningschef i sociale medier Lars Holmgaard Christensen.

Læsning:
http://bit.ly/gVl0TJ (direkte link til pdf). UPDATE-rapport: Journalistik i netværk – danske erfaringer med inddragelse af kilder og brugere i det journalistiske arbejde.
http://bit.ly/gtWMUL The Nieman Journalism Lab: “Why spreadable doen’t equal viral, a conversation with Henry Jenkins”.
http://on.mash.to/fwpcjp How Journalists Are Using Social Media to Report on the Egyptian Demonstrations. Læs artiklen og få konkrete råd til, hvilke sociale medieværktøjer journalister og fotografer kan bruge til at dække nyheder i alle medieformater.

Frivilligt læsetilbud/mere om emnet:
http://bit.ly/eMSHyj Guide: Twitter, en guide for mediefolk.
http://bit.ly/ftY8Ms Guide: Sådan får du styr på dit privatliv på Facebook.
http://bit.ly/g3nhX0 The Nieman Journalism Lab: “1.4 million fans can’t be wrong: NPR’s Facebook page”.

Den journalistiske blog
Intro: At bruge en blog som integreret arbejdsredskab i den journalistiske process er ikke så udbredt i Danmark endnu, men ret almindeligt i fx. amerikanske og britiske medier. Journalisten eller fotojournalisten der blogger om sit arbejde og på sit arbejde har en ret enestående platform dels til supplerende publicering af billeder og historier, dels til dialog og eksperimenter.

Undervisningsform: Foredrag og debat med Dorte Toft, der bruger bloggen som hjørnesten i sin nyhedsjournalistik. Dorte Toft er journalist og er bredt anerkendt som Stein Bagger og IT-Factory’s bane. Hun har modtaget eJour-prisen, IT-prisen, FUJ-prisen og Publicistprisen for sin journalistik. Desuden var hun nomineret til Cavling-prisen i 2009.

Dortes blog: http://bizzen.blogs.business.dk/.

Læsning:
http://bit.ly/dIAz4v Best practice for journalists blogging and/or responding to comments on guardian.co.uk.
http://bit.ly/g9lsUy The Blog as Beat – the Internet changes the concept of the beat, By Juanita León, Columbia.
Frivilligt læsetilbud/mere om emnet:
http://bit.ly/ekqTTg Ernst Poulsen: Kan man citere en blog? Og linke til den? Njaaa …
Nyhedsmedierne omgivet af nye spillere: “Den femte statsmagt”.

Skriv til nettet
Intro: Der er mere til netsprog end lokkende rubrikker og korte tekster. Vidste du, at brugerne hellere læser lange artikler på nettet end i broadsheet-aviser, eller at netnyheder kan være for korte? Et nuanceret kendskab til anvendelsen af sprog i digitale medier er et must for professionelle formidlere.

Undervisningsform: En dags undervisning med Nils Ulrik Pedersen ved roret. Konsulent og kursusleder NUP er af en af landets mest erfarne undervisere i journalistisk netsprog.

Læsestof:
http://bit.ly/idBxsO Nyhedsdiamanten, af Nils Ulrik Pedersen.
http://bit.ly/gWkyEm (PDF). Kapitlet” Webnyheder” i bogen Nyheder i nutid (Ajour, 2009).

Frivilligt læsetilbud/mere om emnet:
http://bit.ly/eva9Hz (PDF). Part 1: Writing for the Web is different: Writing for the Web, Jerry McGovern.
http://bit.ly/fsIFor Guidelines for netsprog (obs: disse guidelines er ikke udviklet specifikt til netsprog i medier, men de er velunderbyggede og gode at lære af).

Alting bliver mobilt
Intro: Facebook oplevede sidste år en fænomenal vækst i antallet af brugerbesøg fra mobiltelefoner. På et år steg tallet fra 65 millioner globale mobil-besøg til 200 millioner. Det er ikke til at stoppe: Den mobile bølge skyller ind over os, og endnu en gang er der tale om et teknologiskift, som har vidtrækkende konsekvenser for medievirksomherne og deres ansatte. Vi skal både lære at tage højde for, at læserne i høj grad oplever medierne på mobilen, og vi skal også selv lære at indsamle og formidle via smartphones.

Undervisningsform: Forelæsning arrangeret af UPDATEs Steen K. Rasmussen og Annegrethe Skovbjerg. Gæsteoptræden af nyuddannede Mads Trolle, som deler sine erfaringer med at producere på iPhone. Der er intet læsestof specificeret til dette emne – mød op og bliv inspireret af folk, der arbejder i front med det mobile lige nu.

På nettet er fortællingen multimedial
Intro: På Journalisthøjskolen opererer vi med en række basiskompetencer for alle i forhold til digital multimedie-fortælling. Den professionelle dagligdag for journalister og fotografer er ikke sådan, at alle skal kunne bemande alle funktioner i en medieproduktion. Men som individuel medieprofessionel bør man mestre et minimum af digital publiceringsteknik. Brug afstemningsskemaet nedenfor som et pejlemærke på dine egne kompetencer – og benyt tilbuddet om værkstedsundervisning i denne uge som det passer dig:
Tirsdag 22/2, klokken 10:15-1200, lokale 306: Lydredigering i gratisprogrammet Hindenburg.
Fredag 25/2, klokken 9:00-1100, lokale 306: Videoredigering i Final Cut Express.
Fredag 25/2, klokken 11:15-13:30, Frøberts: Publicering og webproduktion i WordPress.
Foto: Her må du nøjes med selvstudie. Se med fordel disse guides: http://bit.ly/fot0qn.
OBS: Studerende på radioworkshoppen har mødepligt ved introduktionen til Hindenburg, med mindre man kan redigere i programmet allerede.


Frivilligt læsetilbud/mere om emnet:
http://bit.ly/eQNiXH Blogindlæg: Der brænder en sagte ild under rumpen på alle skrivekarle.
http://bit.ly/fnB6ET Reporter’s Guide to Multimedia Proficiency, Knight Chair professor Mindy McAdams, University of Florida, mangeårig multimedie frontkæmper.

Yderligere læsning/frivilligt læsetilbud til hele forløbet:

  • http://bit.ly/eGuML6 Clay Shirky: The Shock of Inclusion and New Roles for News in the Fabric of Society | Poynter’s News University
  • http://bit.ly/dFnpMh (pdf 9MB): DR medieforskning: Medieudviklingen 2010.
  • http://bit.ly/ha9m3n The Nieman Journalism Lab, “Series: Predictions for Journalism 2011″.

Program

21/2 mandag
11:00-15:00 Frøberts. Tema: Sociale medier i journalistisk sammenhæng. Tre oplæg, diskussion og instruktion. Mødepligt.
15:00-17:00 Frøberts. Foredrag til Journalisthøjskolens studerende, ved Clement Kjærsgaard. 90 billetter til rådighed for 7. semester årgangen.
22/2 tirsdag
10:15-12:00 lokale 306: Tilbud om lydredigering i Hindenburg (mødepligt for radioholdet).
13:00-15:30 Lille audi: Gæst Dorte Toft og den journalistiske nyhedsblog, mødepligt.
23/2 onsdag
09:00-15:00 Lille audi: Skriv til nettet, gæsteunderviser Nils Ulrik Pedersen. Mødepligt.
24/2 torsdag
10:00-13:00 Frøberts: Det mobile er over os. Oplæg arrangeret af UPDATE. Mødepligt.
13:00-15:30 Frøberts: Facebook i nyhedsstrømmen. Forskningschef Lars Holmgaard Christensen. Mødepligt.
25/2 fredag
09:00-11:00 lokale 306: Videoredigering i Final Cut Express. Frivilligt tilbud.
11:15-14:00 Frøberts: WordPress, opbyg site, plugins, integration med FB, publicer professionelt. Kristian Strøbech. Frivilligt tilbud.

Lidt baggrundsinfo om ovenstående – også for læsere af dette blogindlæg, der ikke går på uddannelsen

På Journalisthøjskolens grunduddannelse får de studerende på 7. semester et introduktionsforløb til onlinejournalistik og nye medier af en uges varighed. Forløbet danner optakt til et semester, hvor de studerende kan vælge at arbejde med forskellige specialiseringer (interview/radio, fortælleteknik/tv, fortælleteknik/skribent, onlinejournalistik og kommunikation).

Medieudviklingen taget i betragtning kan det godt se mærkeligt ud, at spise en hel årgang af med en uges hurtig introduktion til begreber, fænomener og færdigheder, som fylder mere og mere i journalister og fotojournalisters professionelle liv. Forklaringen er den, at uddannelsen ganske vist for to år siden blev justeret med henblik at indarbejde nye medier i undervisningsplanerne fra starten, men at dette jo ikke kommer de studerende til gode, som allerede var startet på det tidspunkt.

Vi har altså nogle årgange med et “efterslæb” af fagligt input, og derfor får alle på en årgang dette introforløb til onlinejournalistik & sociale medier (til læsere udefra: cirka en femtedel af årgangen går efterfølgende dybere ind i en specialisering i journalistik og nye medier).